Vooruitblikken met…

Geplaatst: 1 oktober 2014 in redactie, Team

Na de vooruitblik met Thijs Arisz, is ‘last but not least’ nu de beurt aan de nieuwe videocoach, Alex Schaap. Al jaren is hij actief als jeugdtrainer- en coach binnen de vereniging. Hij heeft daarmee een mooie bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de jeugdspelers van Rotterdam Basketbal. Dit seizoen verruilt Alex zijn rol als coach bij de jeugd voor de rol van videocoach bij de heren van Challenge Sports Rotterdam. We vroegen hem, hoe hij het komende seizoen voor zich ziet.

Hoe ben je videoanalist bij Rotterdam Basketbal geworden?

Armand heeft mij tijdens de zomervakantie benaderd om videocoach te worden bij de heren. Tijdens een gesprek heeft hij mij enthousiast gemaakt. Ik heb gekozen om onderdeel van de staf te worden, omdat ik veel kan leren van het proces rond een eredivisie basketbalteam.  

Wat verwacht je van komend seizoen?

Wat mij opvalt zijn de vele initiatieven om vooral de organisatie sterker en beter te maken. Het is duidelijk, dat Armand daarop inzet. Eerst de zorg voor alle zaken om en rond het team en parallel werken aan het succes met het team. In mijn ogen moet zou het met het huidige team en de organisatie mogelijk moeten zijn om de play-offs te halen. 

Hoe ben je van plan invulling te geven aan jouw rol?

Voor mij als videocoach zit de uitdaging in het herkennen van de opdrachten van de coach, in het vastleggen hiervan tijdens de wedstrijd en in het terugkoppelen er van aan de spelers. Ik ga hierbij gebruik maken van de software van Nacsports. Daarnaast zal ik op dinsdag en donderdag aanwezig bij de training.

Waar kijk je nu al naar uit dit seizoen?

Het meeste kijk ik uit naar de eerste wedstrijd van het seizoen. Laat alles maar zo snel mogelijk beginnen. De staf en het team zullen er klaar voor zijn. 

Geef een reactie

